Meeste diëten zijn niet vol te houden
De meeste zogeheten superdiëten zijn niet uit te voeren.
Wie echt en blijvend wil afvallen, moet minder en gezonder gaan eten, weinig alcohol gebruiken en meer bewegen. Ongeveer 500 kilocalorieën (kcal) per dag minder eten en een wandelingetje maken zorgt voor een gewichtsverlies van een pond per week. Volgens het Voedingscentrum en de Consumentenbond weet elke slankelijner dat wel.

'Van de meeste superdiëten val je wel af, maar het zijn vaak hele rare eetmethodes die op de lange duur niet gezond dan wel onuitvoerbaar zijn. En dan kom je weer aan en weeg je niet zelden meer dan voordat je aan het dieet begon', stellen beide organisaties, die jaarlijks vele rages testen.

Toch zijn er talloze pillen en poeders te koop en verschijnen er jaarlijks tientallen boeken die spectaculaire afslankresultaten beloven zonder af te zien. En die vliegen de toonbank over. Vijf populaire, nieuwe methodes op een rijtje.

Het Low GI-dieet. De nieuwe Montignacmethode, wereldwijd in de mode en gebaseerd op het idee dat er goede en slechte koolhydraten zijn. De slechte zitten in voedsel dat snel verteert en dus een hoge glycemische index (GI) heeft. Daardoor schommelt de bloedsuikerspiegel te veel, wat sneller een hongergevoel heeft. Koolhydraten en vetten moeten gescheiden worden gegeten. Ook bekend als South Beach-dieet.

Het bloedgroepdieet. Gaat ervan uit dat de bloedgroep bepaalt welke voedingsmiddelen wel en niet kunnen worden gegeten. De juiste producten zouden de stofwisseling in balans brengen.

Het detox-dieet, dat stelt dat chemicaliën op voedsel de stofwisseling verstoren. Het eten van biologische groente en fruit in combinatie met zeer veel bewegen zou het lichaam ontgiften.

Het hormoonbalansdieet. Nauwelijks beperkingen in eten en drinken, als de hormonen in het lichaam maar in balans zijn. Dat gebeurt door de juiste producten te eten. In het dieet wordt relatief veel zout en jodium gebruikt, waardoor de schildklier gestimuleerd zou worden.

Het 17 dagendieet, in 17 dagen heel veel eiwitten en vrijwel geen vetten en koolhydraten eten en veel groene thee drinken. Wie na 17 dagen nog niet voldoende is afgevallen kan een tweede, iets minder strenge periode van 17 dagen volgen. Daarna volgt een 'volhardingsperiode' van nooit meer dan 1100 kcal per dag.
© AD 2013
dieet
gezondheid
consumentenbond
Heb jij een nieuwstip? Geef het door aan de redactie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?
tag \\ mode
tag \\ marrakech
tag \\ trouwen
tag \\ mohammed vi