Kleine snacks geven even vol gevoel als grote porties
Hoeveel chocola heb je nodig voor je vol zit? De helft minder dan je denkt.
Dat blijkt uit onderzoek van Cornell University. Twee groepen vrijwilligers kregen verschillende tussendoortjes. De ene groep kreeg grote porties voorgeschoteld, namelijk 100 gram chocola, 200 gram appeltaart en 80 gram chips, samen goed voor 1370 kilocalorieën. De andere groep moest het met kleine porties doen. Zij kregen 10 gram chocola, 40 gram appeltaart en 10 gram chips: in totaal 190 kilocalorieën.

Trek
Beide groepen vulden vragenlijsten in over de snacks, zoals of ze deze kenden, of ze ervan hielden en of ze erop uitgekeken waren. Daarnaast werd vooraf en 15 minuten na het eten van de tussendoortjes gevraagd hoeveel trek ze hadden.

Net zo verzadigd
De groep die grote porties kreeg, at 77 procent meer, maar bleek zich niet meer verzadigd te voelen dan de groep die kleine porties kreeg. Alle vrijwilligers voelden zich ongeveer even 'vol'. Als je wat minder wilt eten, lijkt het dus verstandig te zijn om kleinere porties te nemen.

© Gezondheidsnet 2013
chocola
tussendoortje
voeding
voedsel
gezondheid
Heb jij een nieuwstip? Geef het door aan de redactie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?
tag \\ mode
tag \\ marrakech
tag \\ trouwen
tag \\ mohammed vi