Dat stelt onderzoeksbureau MWM2 maandag in een jaarlijks onderzoek onder 1200 consumenten. Ruim zeventig procent van de ondervraagden vindt dat de keten goed luistert naar zijn mening of wensen. Ook de Zweedse meubelketen Ikea en internetwinkel Bol.com worden hoog gewaardeerd.
Het Spaanse Zara is van de 25 onderzochte ketens de slechtst luisterende winkel, zo menen de ondervraagden. Slechts tien procent van hen is tevreden over de interactie met de Spaanse kledingverkoper. Wanneer een keten luistert, wordt deze volgens de onderzoeker in veel gevallen ook sneller aanbevolen bij vrienden of collega's.
"Gehoord worden en serieus genomen worden, speelt een steeds belangrijkere rol in de maatschappij", vindt directeur Govert van den Bos van MWM2. Om het gevoel te krijgen dat een keten naar luistert, moeten de winkels onder andere producten en diensten leveren die consumenten willen hebben. Daarnaast moeten de ketens snel reageren op vragen en opmerkingen.