Marokkaanse ontwerpster brengt stukje Marokko naar Nederland
Karima Ahmadouch mag je gerust een powervrouw noemen. Ze heeft namelijk haar eigen kledinglijn genaamd Jedida.
20 May 2014
fashion

Deze vrolijke en ambitieuze dame zit altijd vol met creatieve ideeën en wilde hier graag wat mee doen. Na heel wat gebrainstormd te hebben stond haar keus vast: 'Ik ga een eigen kledinglijn beginnen'. Toen de tijd rijp was greep ze het moment om Jedida wat leven in te blazen. 

Vraag en aanbod
Jedida komt uit het Arabische woord voor nieuw. 'Hier is over nagedacht, want ik wilde een naam dat iets over het product zegt en voor een ieder makkelijk uitspreekbaar is', aldus Ahmadouch. 'De producten die ik lever, kleding met een Arabisch/Marokkaanse touch, zijn best vernieuwend. Het is iets wat we hier in Nederland namelijk niet zo veel tegenkomen en ik merkte in mijn omgeving dat er best vraag naar was', zegt ze tegen Yasmina.nl.

Karima liet een aantal kledingstukken maken en verkocht dit aan familie en vriendinnen. Toen ze zag dat dit aansloeg was ze ervan overtuigd om ermee verder te gaan. Ze schakelde de hulp in van goede een goede vriend, die haar hielp met het professionaliseren van een logo en haar naam. 

Color explosion
De kledinglijn bestaat nu twee jaar, sinds maart 2012. Jedida maakt speelse en elegante kleding voor jonge, sprankelende vrouwen. Een rek vol met Jedida kledingstukken oogt als een ware ‘colour explosion’ door de verschillende frisse kleuren en vrolijke prints. De sfifa (Marokkaans borduursel) op elk item zorgt voor een echte Marokkaanse uitstraling en brengt hiermee de finishing touch. 

Avondjurken, feestjurkjes, rokken maar ook blousjes en t-shirts om dagelijks aan te kunnen trekken: Jedida heeft voor elk gelegenheid wel een kledingstuk liggen, of je nou lekker gaat feesten of met je vriendinnen wat gaat drinken.

Unieke items
'Elk kledingstuk ontwerp ik zelf en ook koop ik zelf de stoffen', zegt Karima. ‘De kledingstukken laat ik in Marokko maken, dus reis ik op en neer. Ik ontwerp kleine, exclusieve collecties waarbij er van elk item maar één bestaat. Op die manier heb jij je eigen Jedida en ben je de enige die dit draagt. Je komt dus niemand tegen met precies dezelfde kledingstuk aan als je bijvoorbeeld op een trouwfeest of geboortefeestje bent.'

Opkomende trends
Inspiratie haalt Karima vooral van buiten, als ze bijvoorbeeld aan het fietsen of aan het wandelen is. ‘De meeste Marokkaanse meiden kleden zich zo goed. Daar haal ik meestal wel mijn inspiratie vandaan.’ Ook houdt ze opkomende trends in de gaten door naar tv te kijken en tijdschriften open te slaan. Het gloeilampje boven haar hoofd gaat al snel aan. 

Tevreden klanten
Naast de Jedida website is er ook een Facebookpagina met duizenden likes. Ook is er sprake van veel mond op mond reclame. Klanten zijn vaak heel tevreden en blij nadat ze een Jedida hebben gescoord. Ze vertellen het door aan familie en vrienden en binnen de kortste keren heeft Karima er weer klanten bij. Ook vanuit het buitenland - zoals België en Duitsland -  is er belangstelling voor haar kledingstukken.

Aandacht voor het merk
Om het merk zoveel mogelijk aandacht te laten krijgen, organiseert Karima Ahmadouch weleens een modeshow. Ook werkt ze regelmatig samen met het tijdschrift Hoda Magazine, waar haar nieuwste lijn in te zien is. 

Bovendien wordt ze weleens gevraagd om een modeshow te geven tijdens evenementen, daar wil ze uitdragen wat de Marokkaanse vrouw is: fris en kleurig. 

jedida
amsterdam
marokkanen
marokko
Heb jij een nieuwstip? Geef het door aan de redactie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?
tag \\ mode
tag \\ marrakech
tag \\ trouwen
tag \\ mohammed vi