Trap niet in mooie plaatjes op kaasverpakking
Met een kaasverpakking die de indruk wekt dat de koeien die de melk hebben geleverd met hun kalf op de wei lopen, heeft supermarktketen Plus de Liegebeestverkiezing van Wakker Dier gewonnen.
Op de verpakking zijn de silhouetten van een koe en haar kalf te zien op een groene ondergrond en een blauwe lucht als achtergrond, maar de kaas heeft geen weideganggarantie en de kalfjes worden direct na de geboorte bij de koe weggehaald, meldt Wakker Dier woensdag. Naast Plus waren er vijf kandidaten die kans maakten op de onbegeerde prijs, maar volgens Wakker Dier buitelden de concurrenten de afgelopen dagen over elkaar heen met maatregelen om van de nominatie af te komen. 

Zo waren vleesvervanger Valess, Jan Pannenkoek en zalmpatéproducent John West genomineerd omdat er in hun producten eieren zitten van gekooide of scharrelende kippen. Zij hebben aangegeven over te schakelen op eieren van kippen met weidegang. "Bij alleen Jan Pannenkoek gaat dit al om acht miljoen eieren per jaar. Door hun omschakeling mogen dus ruim 25 duizend kippen de wei in. Dit is de meest succesvolle Liegebeestverkiezing ooit", jubelt Wakker Dier. 

De Liegebeestverkiezing is in het leven geroepen om misleidende verpakkingen of reclame-uitingen aan te pakken. Vorig jaar won McDonald's de verkiezing vanwege de leus 'eerlijk over alles' terwijl de hamburgerketen toen niet open was over de plofkip die werd gebruikt. 
© Novum 2014
liegebeestverkiezing
wakker dier
Heb jij een nieuwstip? Geef het door aan de redactie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?
tag \\ mode
tag \\ marrakech
tag \\ trouwen
tag \\ mohammed vi