Context bepaalt zelfbeeld bij zien ultradun model
Of meisjes ontevreden worden over hun eigen lichaam na het zien van foto's van ultradunne modellen, is afhankelijk van de context bij het plaatje.
Bijvoorbeeld een bijbehorende tekst als een disclaimer of de reactie van leeftijdsgenootjes is bepalend, blijkt uit onderzoek van Jolanda Veldhuis, die vrijdag aan de Vrije Universiteit Amsterdam promoveert. Het onderzoek wijst ook uit dat het uitmaakt welke tekst bij een foto van een model staat. "Simpele informatie werkt, maar een waarschuwing werkt algauw averechts", vertelt ze. 

Simpele informatie is in dit verband bijvoorbeeld 'deze vrouw heeft ondergewicht', geeft de onderzoeker aan. Zo'n tekst zorgt er volgens haar voor dat tienermeisjes zich tevredener voelen over hun eigen lichaam. " Een waarschuwing dat het bekijken van zulke modellen onbewust je zelfbeeld kan beïnvloeden had echter geen effect", zegt Veldhuis. Als bij een plaatje van een ultradun model staat dat het model een normaal gewicht heeft, voelen meisjes zich daarentegen ontevredener over hun eigen lichaam. 

Ook als leeftijdsgenootjes zo'n model bestempelen als 'iemand met maar een paar kilo ondergewicht' voelen meisjes zich ontevredener. Veldhuis stelt dat de media met relatief simpele informatie ontevredenheid over het eigen lichaam kunnen tegengaan. "Juist bij jongeren zijn media een belangrijke bron van informatie en sociale standaarden." 

Ontevredenheid met het lichaam kan zich vertalen in ongezonde manieren om eruit te willen zien als de ultradunne vrouwen op de, veelal gephotoshopte, foto, stelt de onderzoeker. Maar Veldhuis ziet mogelijkheden. "In media kan over de negatieve effecten gediscussieerd worden. Ook kunnen media een realistischer beeld creëren." 
© Novum 2014
gezondheid
jolanda veldhuis
model
Heb jij een nieuwstip? Geef het door aan de redactie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?
tag \\ mode
tag \\ marrakech
tag \\ trouwen
tag \\ mohammed vi