Meest gezochte termen in 2007: Najib, Máxima...
Google publiceert dit jaar voor het eerst een officiële lijst met zoektermen, de Google Zeitgeist.
11 December 2007
lifestyle

Wat volgens DePers opvalt is dat in de top-10 van dit jaar geen babes of seksueel getinte termen voorkomen. Censureert Google de lijst soms? ‘Porno of seks zijn zeker populair,' zegt een woordvoerder van het bedrijf. ‘Maar woorden in die categorie zijn ook redelijk constant. Mensen zoeken al járen op zulke termen. In de lijst nemen wij alleen de stijgers op, de zoekopdrachten die in een jaar het snelst aan populariteit hebben gewonnen. Die geven beter de tijdgeest weer.'

Bovendien, vertelt de woordvoerder, gaat het samenstellen van de lijst met de strong safe search instelling aan, waardoor expliciete termen niet in de lijst terecht komen.
En dus publiceert Google géén lijst van populairste babes of sekstermen in 2007, maar wel lijstjes met de dit jaar populairste leden van het Koninklijk Huis (Máxima), populairste diëten (Sonja Bakker), meest gezochte tickets (Najib Amhali) en het populairste koopjesjachtonderwerp (goedkope vliegtickets).

In Nederland is Google veruit de populairste zoekmachine, met een marktaandeel van 95 procent.

Volgens Van Veen is er een opvallend seizoenseffect. ‘In het voorjaar zie je bijvoorbeeld een piek bij de zoekterm ‘belastingen'. Logisch dat er ook zo'n effect te zien moet zijn bij Sinterklaas en Kerst. Wie die termen intikt bij Google Trends, ziet dat Nederlanders in december plotseling massaal zoeken op beide feesten, waarbij Sinterklaas het trouwens wint van Kerstmis. Maar de feesten wínnen het in de decembermaand samen van een andere all time classic. Want één periode per jaar, in de donkere decemberweken, tikken Nederlanders vaker de termen Sinterklaas of Kerst in dan seks.

google zeitgeist najib amhali
Heb jij een nieuwstip? Geef het door aan de redactie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?
tag \\ mode
tag \\ marrakech
tag \\ trouwen
tag \\ mohammed vi