Dat maakte GfK dinsdag bekend op basis van onderzoek onder ruim twaalfduizend ondervraagden. Het is het tweede jaar op rij dat het marktonderzoeksbureau de uitgaven aan mode ziet teruglopen. Klanten besteedden in 2013 vijf procent minder aan schoeisel. De bestedingen aan bovenmode liepen zelfs met zes procent terug. Op ondergoed bezuinigden Nederlanders het minst: de uitgaven daalden met vier procent.
De zelfstandige detailhandel had volgens GfK te lijden onder de teruglopende bestedingen. Modezaken zetten dertien procent minder om en schoenwinkels zagen hun omzet zelfs teruglopen met zeventien procent. Slecht weer in het voorjaar heeft de modebranche volgens GfK de das omgedaan.
Verder speelde het historisch lage consumentenvertrouwen de sector volgens GfK parten. Hoewel het vertrouwen van consumenten in de economie sinds de zomer groeit, waren er heel vorig jaar meer pessimisten dan optimisten.
Koop jij minder kleding? Waarom wel of waarom niet...